Nieuwe leden

Beste ouders en (kandidaat-)leden

De jeugdbeweging is populair. Dat voelen wij als HDB'ers zeer sterk. Helaas gaat het nu zo ver dat wij een ledenstop moeten hanteren. Om onze werking kwalitatief te houden, hebben wij een limiet vastgelegd van 20 kinderen per geboortejaar.

Hieronder lees je hoe en wanneer je je kind kan aanmelden en wanneer je verneemt of er plaats is. Wij hanteren geen systeem van wachtlijsten. Als de 20 plaatsen per geboortejaar bezet zijn, zien we kinderen liever meteen aansluiten bij een andere groep, dan ze maanden-, of zelfs jarenlang hoopvol op onze wachtlijst te zien staan.

1. Nieuwe eerstejaars Kapoenen → hoe aanmelden?

In het volgende scoutsjaar kunnen 20 eerstejaars kapoenen instappen. Deze jongste leden zijn zes jaar op 31 december van hun eerste scoutsjaar.

Voor het toekennen van de plaatsen hanteren we de volgende regels:

1.1. We geven voorrang aan (stief-)broertjes & zusjes van huidige leden en aan kinderen van oud-leiding (niet oud-leden). Zij zijn na aanmelding verzekerd van een plaats.
Aanmelden kan op elk moment (bij wijze van spreken vanaf de geboorte) via de knop “aanvraag met voorrang” onderaan deze pagina. Doe dat vóór de start van ons groepsfeest indien uw kind volgend schooljaar als kapoen start. Info over onze evenementen vind je in onze Kalender

Aanvraag met voorrang

Je ontvangt een bevestiging van de ledenverantwoordelijke als er een plaatsje is gereserveerd.

1.2. In de week na ons groepsfeest (8 tot 21 april) kan je aanmelden voor de resterende plaatsen via de knop “aanvraag nieuwe Kapoen“.
Deze aanmeldingsperiode voor nieuwe eerstejaars kapoenen zal elk jaar vallen in de week na het Groepsfeest.

Aanvraag nieuwe eerstejaars kapoenen

Na deze aanvraagweek maken wij 2 aanvraagclusters.
In cluster 1 komen alle aanvragers die binnen een straal van 2 km rond het lokaal in de Achterdries 52 wonen. Wanneer deze cluster meer aanvragen bevat dan het aantal resterende plaatsen, dan worden de vrije plaatsen verloot.

Indien er méér plaatsjes vrij zijn, dan het aantal aanvragen uit cluster 1, dan gaan we kijken naar de aanvragers uit cluster 2.
Onder deze cluster vallen aanvragers die verder dan 2 km rondom het lokaal in de Achterdries 52 wonen. De aanvragers uit deze cluster, die het dichtst rond het lokaal wonen (wandelafstand in Google Maps), zullen de laatste vrije plaatsjes krijgen.

2. Op latere leeftijd instromen → hoe aanmelden?

Kinderen die op latere leeftijd (leeftijd tweede leerjaar of ouder) lid willen worden van onze scouts, kunnen het hele jaar door mailen naar hdbinschrijvingen@hotmail.com, met vermelding van naam, voornaam en geboortejaar van het kind. We laten dan weten of er op dat moment een plaats vrij is of niet. We kunnen geen plaatsje garanderen, gezien onze limiet van 20 leden per geboortejaar.

Wij danken jullie voor jullie begrip.

De groepsleiding, en de verantwoordelijke van de groepsadministratie

Op zoek naar een jeugdbeweging in Gent die nog plaats heeft? Surf dan naar https://gentsejeugdbewegingen.be/. Deze tool helpt je om er makkelijk één te vinden in jouw buurt!